Sejarah Negara Republik Argentina

Diposting oleh Unknown on Senin, 09 Desember 2013

Sejarah Negara Republik Argentina - Republik Argentina merupakan sebuah negara Amerika Latin yang terletak di bagian selatan dari benua Amerika Selatan, posisinya tepat berada di antara Pegunungan Andes di barat dan Samudra Atlantik di selatan. Lokasi ini membuat Argentina dikenal sebagai 'negara paling selatan di selatan'. 

Argentina mempunyai kawasan yang luas dan merupakan negara terbesar kedelapan di dunia, sedangkan ibu kotanya Buenos Aires adalah salah satu metropolitan yang terpadat di dunia. Negara ini berbatasan dengan Paraguay dan Bolivia di sebelah utara, Brasil dan Uruguay di timur laut dan Chili di sebelah barat. Nama resminya untuk kepentingan legislatif ialah 'Negara Argentina'.

Sejarah Awal Berdirinya :
Penjelajah Eropa yang pertama telah tiba di sini pada awal abad ke-16 (yang pertama untuk melihat dan menjelajah tanah air ini ialah seorang pelayar Spanyol bernama Juan Díaz de Solís pada 1516 tetapi terbunuh pada tahun yang sama). Ini diikuti dengan penjajahan Spanyol yang lain dan berakhir dengan penempatan mereka di Buenos Aires dalam tahun 1580. Selepas Revolusi Mei 1810 dan kemerdekaan dari Spanyol pada 1816, suatu konflik telah tercetus antara kelompok centralist dan federalist dan berlarut-larut hingga berdirinya lembaga baru pada 1853.

Pada awal abad ke-20 ekonomi Argentina merupakan salah satu yang termaju di dunia dan berada di urutan ke-10 negara paling kaya di dunia. Selepas berakhirnya Perang Dunia II, berlaku pula kebangkitan gerakan rakyat Perónisme satu gerakan yang didirikan oleh Juan Perón, tokoh terkemuka di Argentina dan di Amerika Selatan pada abad ke-20. Ia telah menyokong gerakan buruh di Argentina tetapi akhirnya telah mempolarisasikan negara itu. Pada tahun 1955, ia digulingkan oleh pihak militer. Sejak itu, pihak ini telah mengatur negara Argentina dan saling tukar-menukar dengan pemerintahan yang demokratis.

Rezim militer yang paling zalim sekali telah memerintah Argentina antara tahun 1976 dan 1983. Regim tersebut kerap melanggar hak asasi manusia dan membunuh beribu-ribu orang yang dikenal sebagai “desaparecidos” (bahasa Spanyol untuk “mereka yang lenyap”)—dalam satu peristiwa yang dipanggil “dirty war” atau ‘perang kotor’. Pada awal tahun 1980-an, rakyat semakin bosan dengan pemerintahan karena masalah ekonomi yang semakin meruncing, korupsi merajalela dan kekalahan di tangan tentara Britania Raya dalam “Perang Falkland” (di Argentina dikenal sebagai Perang Malvinas yaitu nama Argentina untuk pulau tersebut) pada tahun 1982. Selepas pemerintahan militer jatuh pada 1983, pemerintahan Argentina telah berusaha untuk menjadi demokratis tetapi terpaksa berhadapan dengan masalah ekonomi yang parah.

Sejarah nama asal negara
Nama Argentina adalah diambil dari perkataan Latin argentum (perak). Apabilapenakluk Sepanyol mula berlayar ke Río de la Plata kapal mereka telah karam. Diantara mereka yang terselamat termasuklah Juan Díaz de Solís dan beliau telah bertemu dengan beberapa orang pribumi yang menghadiahkannya baranganperak. Berita tentang Sierra del Plata yang kaya dengan perak “setinggigunung” telah sampai ke Sepanyol pada sekitar 1524. Sejak itu, pihak Sepanyolmenamakan sungai tersebut Solís, Río de la Plata (Sungai Perak).

Sejarah Argentina ialah sebuah negara Amerika Latin yang terletak di selatan benua Amerika Selatan dan berada di antara banjaran Andes di barat danLautan Atlantik di selatan. Oleh sebab lokasinya ia juga dikenali sebagai “Sur delsur” (dalam bahasa Sepanyol bermaksud paling selatan di selatan). Argentinamempunyai kawasan yang luas dan merupakan negara kelapan terbesar didunia, manakala ibu negaranya Buenos Aires adalah salah satu metropolitanyang terpadat di dunia. Negara ini bersempadan dengan Paraguay dan Bolivia disebelah utara, Brazil dan Uruguay di timur-laut dan Chile di sebelah barat. Iadipanggil Republik Argentina, tetapi nama rasminya ialah Negara Argentina(Nacion Argentina).

Penjelajah Eropah yang pertama telah tiba disini pada awal abad ke-16 (yangpertama untuk melihat dan menjelajah tanahair ini ialah seorang pelayarSepanyol bernama Juan Díaz de Solís pada 1516 tetapi terbunuh pada tahunyang sama). Ini diikuti dengan penjajahan Sepanyol yang lain dan berakhirdengan penempatan mereka di Buenos Aires dalam tahun 1580. SelepasRevolusi Mei 1810 dan kemerdekaan dari Sepanyol pada 1816, suatu konfliktelah tercetus antara puak centralist dan federalist dan ianya berlarutanhinggalah diisytiharkan perlembagaan baru pada 1853.

Pada awal abad ke-20 Argentina merupakan salah satu ekonomi termaju didunia dan berada di tangga ke-10 negara paling kaya di dunia. Selepas berakhirnya Perang Dunia II, berlaku pula kebangkitan gerakan populisPerónisme satu gerakan yang diasaskan oleh Juan Perón, tokoh terkemuka diArgentina dan di Amerika Selatan pada abad ke-20.

Beliau telah menyokonggerakan buruh di Argentina tetapi akhirnya telah mempolarisasikan negara itu.Pada tahun 1955, beliau digulingkan oleh pihak tentera. Sejak itu, pihak ini telahmentadbir negara Argentina dan saling tukar menukar dengan kerajaan yangdemokratik. Regim tentera yang paling zalim sekali telah memerintah Argentinaantara tahun 1976 dan 1983. Regim tersebut kerap melanggar hak asasimanusia dan membunuh beribu-ribu orang yang dikenali sebagai “desaparecidos” (Bahasa Sepanyol untuk “mereka yang lesap”)—dalam satu peristiwa yangdipanggil “Dirty War” atau perang yang kotor. Pada awal tahun 80-an, rakyatsemakin bosan dengan kerajaan kerana masalah ekonomi yang semakinmeruncing, korupsi berleluasa dan kekalahan ditangan tentera United Kingdomdalam “perang Falkland” (di Argentina dikenali sebagai Perang Malvinas iaitunama Argentina untuk pulau tersebut) pada tahun 1982. Selepas kerajaantentera jatuh pada 1983, Argentina telah berusaha untuk menjadi kerajaandemokratik tetapi terpaksa berhadapan dengan masalah ekonomi yang teruk.

Sumber :
1. http://id.wikipedia.org/wiki/Argentina
2. http://dhekkazone.blogspot.com/2012/01/sejarah-negara-republik-argentina.html
3. http://danz-famouz.blogspot.com/2013/11/sejarah-negara-argentina.html
Artikel Terkait
Kami akan sangat berterima kasih apabila anda menyebar luaskan artikel Sejarah Negara Republik Argentina ini pada akun jejaring sosial anda, dengan URL : https://kolomsejarahdunia.blogspot.com/2013/12/sejarah-negara-republik-argentina.html

Bookmark and Share

0 komentar... Baca dulu, baru komentar

Posting Komentar